صدور مجوز راهاندازی دانشکده مهارت در سپیدان | توسعه کارآفرینی و روشهای کسبوکار در مدارس مهارتی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
بیشتر بخوانید:
ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای با چه چالشهایی مواجه است؟
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه وظایفی دارند؟
ایجاد مدرسه عالی مهارتی در حوزه کشاورزی و دامداری
تکمیل زنجیره مهارتآموزی از پیشدبستان تا تحصیلات عالی
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ در قالب پرونده خبری «دانشجو، مهارت، اشتغال» با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با غلامرضا حبیبی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنیوحرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حبیبی: مهارتآموزی و اشتغال در آینده و تحصیل در دانشگاه فنیوحرفهای هیچ منافاتی با هم ندارد؛ اما بهطور کلی وظیفه آموزشکدههای فنیوحرفهای، آموزش مهارتهای شغلی، ویژه افرادی است که در صنایع و واحدهای فنیوحرفهای در حوزههای مختلف مشغول هستند. با اجرای طرح ادغام، تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی برای جذب و پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی بهمنظور تعلیم علم در کنار کار عملی است؛ زیرا هدف آموزش مهارت به دانشجویان، کارگران بخشهای صنعتی و دیگر حوزههای کاری است.
راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی در سپیدان
آنا: آیا در واحد سپیدان پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب میکند و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
حبیبی: حوزه معاونت سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان پس از گذشت سه سال از تأسیس مقطع دبستان سما از اواسط تیر ۱۴۰۰ با صدور حکم از سازمان مرکزی رسماً فعالیت خود را آغاز کرده و از آغازین روزهای فعالیت درصدد اجرای آییننامه برای راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی است.
در مدارس عالی مهارت صرفاً دنبال آموزش مهارت نیستیم، ارتقای مهارت به همراه درگیر شدن مهارتآموزان با کار جدی در آن حوزه تخصصی در قالب کارورزی و همچنین توسعه کارآفرینی و روشهای کسبوکار در مدارس مورد توجه است. با مکاتبات و تماسهای شفاهی و کتبی با سازمان سمای استان فارس مجوز راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی صادر شده تا در نخستین نیمسال رشتههای مورد تقاضا در دفترچه ثبت و دانشجو در رشتههای مورد تقاضا جذب شود.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی دارد؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا موفق اجرا شود.؟
حبیبی: چالشهای خاصی نمیتوان ذکر کرد، طبیعتاً پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی با افت جذب دانشجو در رشتههای دیگر مواجه میشود. با توجه به بومیپذیری دانشجو در شهرستان سپیدان و کمبود جمعیت جوان، موضوع کیفیت رشته میتواند در جذب دانشجو مؤثر باشد؛ اگر بتوانیم مزایای مهارتآموزی در حین تحصیل و آینده شغلی را با مهارت و کارآفرینی تشریح کنیم در جذب اکثریت متقاضی مثمر است.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات سما توضیح دهید.
حبیبی: اکنون ۷۰ دانشآموز در مقطع دبستان پسرانه سمای سپیدان مشغول تحصیل هستند و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان همه امکانات سختافزاری و نرمافزاری آموزشی و آزمایشگاهی خود را در اختیار سما قرار داده است.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
حبیبی: گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمام شئون برنامههای آموزش، آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی و برنامهریزی برای گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار از مهمترین اهداف نظامنامه نظام آموزش فنیوحرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است.
آنا: آیا تفاهمنامهای از طرف سما در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟
حبیبی: با اداره صنعت و معدن و تعاون، کار و امور اجتماعی شهرستان سپیدان، مذاکرات خوب و مثبتی صورت گرفته و شناسایی ظرفیت کارخانجات در حومه شهر و پیگیری تفاهمنامه در حال انجام است.
در مدارس عالی مهارت صرفاً دنبال آموزش مهارت نیستیم
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
حبیبی: برگزاری دورههای آموزش غیررسمی کوتاهمدت با عنوان مدرسه عالی مهارت بهطور دقیق مهارتمحوری بوده که متناسب با نیاز بازار کار است و نیروی کار علاقهمند را زیر پوشش مهارتآموزی قرار داده و آنها را وارد بازار کار میکند.
بخشی دیگر از برنامه جدید دانشکدههای مهارت و کارآفرینی ورود به دورههای تخصصی و کوتاهمدت و مدارس عالی مهارتی است بهطوریکه دانشجویان و فارغالتحصیلان بتوانند در کنار تحصیل و حتی پس از فارغالتحصیلی با مهارتهای تخصصی آشنایی کامل پیدا کنند.
طرحی هم با عنوان طرح پویش در دستور کار دانشکدهها قرار دارد که تلاش میکند دانشجویان را حین تحصیل وارد چرخه کار در بنگاههای صنعتی کند تا هم به مهارتهای لازم دست یابند و هم بخشی از شهریه خود را تأمین کنند.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
حبیبی: در مدارس عالی مهارت صرفاً به دنبال آموزش مهارت نیستیم، ارتقای مهارت به همراه درگیر شدن مهارتآموزان با کار جدی در حوزه تخصصی در قالب کارورزی و توسعه کارآفرینی و روشهای کسبوکار در مدارس مورد توجه است.
تلفیق علم و عمل از نخستین اهداف تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است که با شناسایی ظرفیتهای هر شهر و منطقه در این زمینه باید با آیندهپژوهی در رشتههای مورد نیاز گام اساسی برداشته شود.ظرفیت خوبی را در راستای توسعه درآمدهای غیرشهریهای با تربیت نیروی انسانی و جذبِ مشارکت و حمایت صنایع میتوان ایجاد کرد؛ زیرا یک بخش از این مدارس، مهارت و بخش دیگر کارورزی، کارآفرینی و فعالیتهای کاربنیان است که در این بخش، مدارس میتوانند پروژههای تخصصی مربوط به خودشان را چه از داخل و چه از خارج دانشگاه جذب کنند.
به این ترتیب یک چرخه اقتصادی را برای مدارس عالی مهارتی و واحدی دانشگاهی که میزبان این مدرسه است، ایجاد میکند و قطعاً برای سازمان سما هم این اتفاق میافتد و با کسب تجربه و رفع نقایص در چند سال اولیه میتوان به نتایجی مفیدی در زمینه هماهنگی توأمان علم و عمل دست یافت.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
حبیبی: برگزاری دورههای آموزش غیررسمی کوتاهمدت با عنوان مدرسه عالی مهارت بهطور دقیق مهارتمحوری است که متناسب با نیاز بازار کار است و نیروی کار علاقهمند را زیرپوشش مهارتآموزی قرار داده و آنها را وارد بازار کار میکند؛ بنابراین باید با توجه به فرهنگ و نیازسنجی هر شهر دورههای مفید را برگزار کرد و در محاسبه شهریه نباید چنان هزینه را سرسام آور اعلام کنیم که با دلسردی داوطلبان مواجهه شویم.
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد سپیدان مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
حبیبی: مدارس عالی مهارتی میتوانند زیرمجموعه دانشکده مهارت و کارآفرینی یا در کنار آن با اهداف ذکرشده کار کنند و اگر زیرمجموعه هم باشند، تداخلی دیده نمیشود و میتوانند به موازات هم در این مسیر نوآوری گام بردارند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان در ابتدای راه صدور مجوز برای تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی بوده و برنامه لازم برای تأسیس دانشکده در سال ۱۴۰۱ را با رشتههای گردشگری و گیاهان دارویی پیشبینی کرده است.
بیشتر بخوانید:
۷۰ مدرسه عالی مهارتی مجوز فعالیت دریافت کردند
بهکارگیری مدیران خلاق در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
راهاندازی مدارس تخصصی مهارت در شهرهای استان فارس
معرفی برند آموزشهای مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی
آنا: و کلام آخر...
حبیبی: آموزش در سطح جهانی و داخلی در حال تغییر است، پیش از این صاحبنظران حوزه علم و دانش، آینده آموزش را دستخوش تغییراتی پیشبینی کرده بودند؛ اما با اپیدمی کرونا در جهان، این تغییرات شتاب فزایندهای گرفته است.
دانشجو باید بتواند علم و عمل را با هم تلفیق کند که این موضوع نیاز به تمهیدات فراوانی از جمله تغییر در شیوه آموزش، سرفصلها و... دارد.
آموزشهای مهارتی باید در کنار دروس رسمی دانشجویان گنجانده شوند، تلفیق علم و عمل از نخستین اهداف تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است که با شناسایی ظرفیتهای هر شهر و منطقه در این زمینه باید با آیندهپژوهی در رشتههای مورد نیاز گام اساسی برداشته شود.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/پ
انتهای پیام/